دستگاه رادیاتورشور چیست؟ کاربرد ها و مزایا

معرفی دستگاه رادیاتور شور

رادیاتور یکی از بخش‌های اساسی و مهم خودرو است که موجب خنک نمودن موتور خودرو می‌شود و یکی از قسمت‌های اصلی سیستم بخاری ماشین نیز به شمار می‌رود. به‌دلیل وجود رسوب و ناخالصی در آب رادیاتور، این قطعه پس از مدتی دچار رسوب و آلودگی‌های مختلفی می‌شود و لوله‌های آن مسدود شده و در نتیجه موتور ماشین به خوبی خنک نمی‌شود.

برای پاک کردن این آلودگی‌ها و رسوبات از دستگاه رادیاتورشور استفاده می‌شود. این دستگاه رسوبات و جرم‌های رادیاتور خودرو را از بین می‌برد و موجب عملکرد بهتر سیستم خنک‌کننده و نیز بخاری ماشین می‌شود.

عملکرد و نحوه کار دستگاه رادیاتورشور خودرو

روش کار با این دستگاه بدین صورت است که به‌منظور پاکسازی سیستم گردش آب خودرو در رادیاتور، ترموستات ماشین را باز نموده و لوله‌های دستگاه رادیاتور شور را به بخش‌های مربوطۀ ماشین متصل می‌نماییم و پس از آن دستگاه را روشن کرده و در مدت زمان 30 تا 60 دقیقه دستگاه به شکل خودکار، رسوبات موجود در مسیرهای رادیاتور را پاک می‌کند و تمامی آلودگی‌ها و رسوبات موجود در داخل رادیاتور را از بین می‌برد و آن‌ها را از رادیاتور خارج می‌نماید.

عملکرد و نحوه کار دستگاه رادیاتورشور خودرو

در واقع دستگاه رادیاتورشور توسط خطوط لوله‌های خاصی به سیستم سرمایشی ماشین وصل می‌شود. پس از متصل نمودن این دستگاه به سیستم سرمایشی ماشین آن را با محلول شستشوی مناسب که شامل (آب به همراه مواد شیمیایی مخصوص است) پر می‌کنند. باید این نکته را ذکر نمود که محلول شستشو باید طبق دستورالعمل شرکت تولیدکنندۀ آن و نیز نوع خودرو انتخاب گردد.

بعد از این مرحله دستگاه رادیاتورشور می‌تواند با اعمال فشار آب، محلول شستشو را به درون رادیاتور و سیستم سرمایش خودرو پمپاژ کند. زمانی که محلول شستشو از رادیاتور و خطوط سرمایشی عبور می‌کند تمام رسوبات، آلودگی‌ها و جرم‌ها را به‌طور کامل پاک و تمیز می‌نماید. این فرآیند با چرخش موتور دستگاه رادیاتورشور و نیز تغییر جهت جریان محلول شستشو انجام می‌گیرد. پس از عملیات شستشوی کامل رادیاتور و سیستم سرمایشی خودرو، محلول شستشو کاملاً تخلیه می‌گردد.

پیشنهاد می شود دستگاه های رادیاتور شور موجود در فروشگاه همانند دستگاه رادیاتور شور رایان موتور را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید شناخت بهتری نسبت به این تجهیزات داشته باشید.

مزایای استفاده از دستگاه رادیاتورشور

استفاده از دستگاه رادیاتورشور مزایای فراوانی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مزایای استفاده از دستگاه رادیاتورشور

  • این دستگاه تمامی رسوبات، جرم‌ها و آلودگی‌های درون رادیاتور خودرو را از بین می‌برد.
  • عملکرد سیستم رادیاتور خودرو را بهبود می‌بخشد.
  • استفاده از دستگاه رادیاتورشور عمر قطعات موتور را افزایش می‌دهد.
  • با استفاده از این دستگاه فوق‌العاده، هزینه‌های نگهداری و تعمیر خودرو کاهش پیدا می‌کند.
  • با پاکسازی رادیاتور و سیستم سرمایشی خودرو با استفاده از دستگاه رادیاتورشور از افزایش دمای موتور در زمان استفاده از کولر ماشین جلوگیری می‌شود.
  • مانع جوش آوردن رادیاتور خودرو خواهد شد.
  • مشکل بالا بودن آمپر آب خودرو را برطرف می‌نماید.
  • با استفاده از این دستگاه دیگر لازم نیست رادیاتور خودرو را به دلیل رسوبات زیاد تعویض کنیم.
  • در صورت استفاده از دستگاه رادیاتورشور ماشین و از بین رفتن رسوبات و آلودگی‌های موجود در رادیاتور، عملکرد سیستم سرمایشی بهتر شده و در نتیجه دمای موتور کاهش می‌یابد.
  • کارکرد بخاری خودرو بهبود پیدا می‌کند.
  • با استفاده از این دستگاه مصرف سوخت خودرو نیز کاهش می‌یابد.
  • این دستگاه با از بین بردن رسوبات داخل رادیاتور و بهبود کارکرد آن طول عمر رادیاتور را نیز افزایش می‌دهد.
  • استفاده از این دستگاه منحصربه فرد، هزینه چندان زیادی نخواهد داشت.

اهمیت استفاده از دستگاه رادیاتورشور

رادیاتورشور خودرو، دستگاهی کاربردی و مهم برای تعمیرگاه‌ها به حساب می‌آید. این دستگاه منحصربه فرد رادیاتور ماشین را از انواع رسوبات و آلودگی‌ها پاک می‌کند. با استفاده از این دستگاه کاربردی، قسمت‌های مختلف رادیاتور خودرو به راحتی پاکسازی می‌شوند، بدون اینکه به بخش‌ها و قطعات دیگر خودرو صدمه‌ای وارد آید.

اهمیت استفاده از دستگاه رادیاتورشور

اهمیت استفاده از دستگاه رادیاتورشور و تمیز نمودن رادیاتور خودرو توسط آن این است که رادیاتور ماشین، بخش بااهمیت و مهمی در سیستم خنک‌کننده موتور ماشین محسوب می‌شود. رادیاتور خودرو مجموعه‌ای از لوله‌ها و پره‌های دفع کننده حرارت و گرماست که در کنار هم آب داغ موتور را خنک می‌نمایند. آب توسط واترپمپ خودرو به داخل موتور کشیده می‌شود و پس از دفع حرارت و گرما به رادیاتور وارد می‌شود.

در واقع وظیفۀ اصلی رادیاتور خنک نمودن موتور ماشین است. اگر این قطعه از خودرو عملکرد مناسبی نداشته باشد یا اینکه از کار بیفتد می‌تواند فاجعه بار باشد چرا که دمای موتور خودرو بیش از اندازه بالا می رود و موتور دچار آسیب های جدی و پرهزینه ای خواهد شد. عملکرد نادرست رادیاتور ماشین و یا از کار افتادن آن موجب داغ شدن پیستون و چسبیدن آن به سیلندر می‌شود و اینگونه موتور ماشین از کار می‌افتد.

با بیان نکات ذکر شده در بالا به اهمیت رادیاتور در ماشین بیشتر پی بردیم. اما در اینجا می‌خواهیم این نکته را بیان کنیم که چطور عمکرد رادیاتور ماشین را بهبود ببخشیم؟ در پاسخ باید گفت که پره‌های رادیاتور در طول زمان آلودگی‌ و کثیفی جاده‌ها، حشرات و نیز سنگریزه‌ها را به خود جذب می‌کنند و همگی این‌ها موجب مسدود شدن لوله‌های رادیاتور می‌شود.

علاوه بر این موارد، ناخالصی موجود در آب رادیاتور موجب ایجاد رسوبات و جرم در لوله‌های آن می‌گردد؛ همگی این عوامل در طولانی مدت موجب می‌شود تا رادیاتور عملکرد خود را از دست بدهد به همین دلیل باید پاکسازی شود. در اینجاست که استفاده از دستگاه رایاتورشور ماشین اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد. با استفاده از دستگاه رادیاتورشور می‌توان جرم‌ها و رسوبات داخل رادیاتور خودرو را از بین برد و به عملکرد و کارایی هر چه بیشتر آن کمک کرد.

نکات کاربردی در خرید دستگاه رادیاتورشور

در هنگام خرید دستگاه رادیاتورشور باید به نکات مختلفی دقت کرد از جمله اینکه باید مشخصات فنی دستگاه را مدنظر قرار دهید. ابتدا نیاز خود را برای خرید دستگاه رادیاتورشور مشخص کنید و سپس اقدام به خرید آن نمایید یعنی نوع خودرویی که قصد دارید برای آن دستگاه رادیاتورشور بخرید را در نظر داشته باشید. سعی کنید قبل از خرید، برندهای مختلف را بررسی کنید و بهترین نوع آن را متناسب با نیاز خود خریداری نمایید. خرید دستگاه رادیاتور شور کارسافت می تواند یکی از انتخاب های مناسب شما باشد.

چرا باید از دستگاه رادیاتورشور استفاده کنیم؟

بیشتر تولیدکنندگان خودرو به خریداران محصولات خود پیشنهاد می‌دهند که حداقل هر 12 ماه یک بار، قسمت بیرونی رادیاتور ماشین را تمیز نمایند؛ و نیز توصیه می‌کنند که به مدت هر پنج سال یک بار رادیاتور ماشین را به طور کامل شستشو و پاکسازی نمایند تا کارکرد سیستم خنک‌کنندۀ خودرو بهبود پیدا کند.

دستگاه رادیاتورشور خودرو بدین منظور ساخته شده است تا با برطرف نمودن رسوبات رادیاتور ماشین، عملکرد آن را بهتر نماید. از دیگر دلایلی که باید از دستگاه رادیاتورشور استفاده کنیم این است که هیچگاه نباید شخصاً اقدام به شستشوی رادیاتور خودرو نمایید چرا که این کار باید توسط افراد حرفه‌ای انجام گیرد.

اگر به طور مثال ، سرخود رادیاتور ماشین را با استفاده از سرکه یا مواد دیگر تمیز کنید می‌تواند موجب آسیب و صدمه به رادیاتور و نیز موتور خودرو شوید. اسید استیک موجود در سرکه موجب زنگ‌زدگی فلز رادیاتور می‌شود.

نکات مهم در هنگام استفاده از رادیاتورشور

نکات مهم در هنگام استفاده از رادیاتورشور

  • کار کردن با دستگاه رادیاتورشور نیازمند مهارت و تجربه کافی است، بنابراین این کار باید توسط افراد کاربلد و متخصص در این زمینه انجام گیرد.
  • از نکاتی که باید در استفاده از دستگاه رادیاتورشور مورد توجه قرار داد این است که استفاده از مایع سفیدکننده به عنوان محلول رادیاتورشور موجب خوردگی فلزات می‌شود و به منیفولد ورودی، بلوک و یا سرموتور ماشین صدمات جبران‌ناپذیری می‌زند و نیز واشرهای لاستیکی و مهر و موم را تخریب می‌کند.
  • باید دقت نمود که در دستگاه رادیاتورشور باید از محلول‌های فاقد مواد شیمیایی استفاده کرد و نباید از حلال‌های خشن و موادی که دارای پاک‌کنندگی بیش از حد یا مواد خورنده فلز هستند، استفاده نمود. برای تمیز کردن رادیاتور خودرو باید از محلول‌های رادیاتورشور که دارای مشخصات غیرخورنده و ایمن هستند بهره برد.
  • محلول‌های مخصوص شستشوی رادیاتور ماشین به‌صورت تخصصی و حرفه‌ای برای این کار طراحی شده‌اند و با رادیاتور خودرو سازگار هستند. محلول‌های مورد استفاده در رادیاتورشور ماشین محلول‌های هستند که که می‌توانند روغن، گریس سخت، آلودگی‌ها و رسوبات داخل رادیاتور را تجزیه کنند.
  • برای نتیجۀ بهتر از دستگاه رادیاتورشور ابتدا جرم‌ها، آلودگی‌ها و ذرات بزرگ و کوچک که درون پره‌های رادیاتور ماشین گیر کرده‌اند را خارج کنید.
  • برای شستشوی بهتر رادیاتور ، در مرحله اول با جریان آهسته آب، بخش‌های گوناگون آن را شستشو دهید و پس از آن صبر کنید تا خشک شوند. و در ادامه طبق دستورالعمل گفته شده محلول را به میزان مناسب با آب مخلوط کنید و درون مخزن دستگاه رادیاتورشور بریزید. شیلنگ‌های دستگاه را در قسمت زیرین رادیاتور قراردهید و درب مجرای بالا را باز کنید. جریان محلول شستشودهنده از قسمت بالا وارد می‌گردد و بعد از پاکسازی تمام رادیاتور، از بخش پایینی خارج می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی نمودیم شما را با دستگاه رادیاتورشور آشنا نماییم. در مورد عملکرد و نحوه کار دستگاه رادیاتورشور مطالبی را بیان کردیم. پس از آن مواردی از مزایای استفاده از دستگاه رادیاتور شور و نیز اهمیت این دستگاه را برای شستشوی رادیاتور ماشین ذکر نمودیم. در پایان نیز مطلبی با عنوان اینکه چرا باید از این دستگاه استفاده کنیم را برای شما توضیح دادیم و نکات مهم در هنگام خرید این دستگاه پرکاربرد را برای شما بیان کردیم.

در انتها باید گفت که دستگاه رادیاتورشور اهمیت فراوانی در میزان طول عمر رادیاتور ماشین دارد و استفاده از آن موجب می‌شود تا دیگر نیازی به تعویض رادیاتور خودرو نداشته باشید و از هزینه‌های فراوان تعویض این قطعۀ کاربردی از خودرو آسوده شوید.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.