دلیل سوت کشیدن لنت ترمز خودرو + راه‌ حل های رفع آن

ترمزها نقش مهم و اساسی در تضمین ایمنی و کارکرد خودرو برعهده دارند. لنت ترمز از قطعات مهم خودرو محسوب می‌شود که وجود آن برای امنیت خودرو، مراقبت از جان سرنشینان آن و پیشگیری از ایجاد حادثه بسیار اساسی است. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هنگام ترمز گرفتن، صدایی همچون سوت به گوشتان برسد. سوت کشیدن لنت ترمز دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که در این مقاله ما در مورد دلایل سوت کشیدن لنت ترمز و راه‌های برطرف کردن آن مطالبی را برای شما بیان می‌کنیم.

دلیل سوت کشیدن لنت ترمز خودرو و روش های رفع آن

دلایل سوت کشیدن لنت ترمز

لنت یکی از اجزای خودرو به شمار می‌رود که با گذشت زمان به‌دلیل کارکرد زیاد، دچار فرسودگی و فرسایش شده و باید آن را تعویض نمود. زمانی که لنت ترمز دچار فرسایش می‌شود پس از گذشت مدت زمانی، در هنگام ترمز نمودن، صداهایی عجیب مانند صدای سوت را ایجاد می‌کند. علاوه بر فرسودگی لنت دلایل دیگری نیز موجب شنیده شدن صدای سوت ترمز می‌شود. در ادامه دلایل سوت کشیدن لنت ترمز را بیان می‌کنیم و در مورد هریک توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

1. فرسایش و فرسوده شدن لنت

همان‌طور که ذکر شد فرسوده شدن لنت، دلیل اصلی و مهم صدای سوت کشیدن لنت ترمز است. لنت ترمز به سبب استفادۀ مکرر در طول زمان دچار فرسودگی شده و ضخامت آن کاهش پیدا می‌کند. زمانی که ضخامت لنت کم می‌شود توانایی آن برای تعامل میان لنت‌ها و روتورها کم می‌گردد. این موضوع موجب افزایش سوت کشیدن ترمز می‌شود. از بین رفتن ضخامت لنت خطرآفرین است چرا که عمل ترمزگیری به‌درستی انجام نمی‌گیرد؛ بنابراین اگر احتمال می‌دهید که لنت ترمز فرسایش یافته و ضخامت خود را از دست داده است باید فوراً نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

فرسایش و فرسوده شدن لنت ترمز خودرو

2. تنظیم نادرست لنت ترمز

زمانی که لنت ترمز به شکل مناسب نصب و تنظیم نشده باشد، در این صورت نمی‌تواند تماس درستی با روتور داشته باشد و اینگونه هنگام ترمز گرفتن، صداهایی به وجود می‌آید. باید این نکته را بیان کرد که ترمزگیری در دست‌اندازهای شدید، موجب می‌گردد لنت و اجزای ترمز از جای خود خارج شده و عملکرد خوبی نداشته باشند.

3. جنس مواد لنت

جنس لنت می‌تواند دلیل ایجاد سرو صدا به هنگام ترمز گرفتن باشد. لنت‌هایی که از جنس نیمه‌فلزی ساخته شده‌اند به علت موادی که در ساخت آن‌ها به کار رفته است در مقایسه با لنت‌هایی که جنسی از سرامیک دارند، صدای زیادتری ایجاد می‌کنند.

4. خوردگی و زنگ‌زدگی روتور

سطوح روتور در مقابل خوردگی و زنگ زدن خصوصاً در مکان‌های مرطوب حساسیت بالایی دارند. زمانیکه لنت ترمز با سطوح زنگ‌زده روتور تماس می‌یابد، امکان دارد صدا تولید کند.

5. لبه های تیز یا خراشیدگی در سطح دیسک ترمز

صدای سوت لنت ترمز می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از دلایل شایع آن، وجود لبه های تیز یا خراشیدگی در سطح دیسک ترمز است. این لبه ها یا خراشیدگی ها می توانند باعث شوند که لنت ترمز به طور یکنواخت روی دیسک قرار نگیرد و در نتیجه، صدای سوت ایجاد شود. استفاده از دستگاه دیسک تراش برای تراش دیسک ترمز می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

6. روغن‌کاری نامناسب و ناکافی

روغن‌کاری مناسب جهت حرکت روان کولیس و لنت بسیار مهم و ضروری خواهد بود. روغن‌کاری ناکافی یا استفاده از روغن و روان‌کننده بی‌کیفیت، موجب اصطکاک نامناسب و در نتیجه تولید صدای سوت‌مانند در لنت ترمز می‌گردد. در واقع باید گفت که داغ شدن لنت‌ها و صدای سوت آن‌ها به علت روغن‌کاری نادرست و نیز استفاده بیش از اندازه از ترمز خودرو، ایجاد می‌شود.

7. ناهموار بودن روتورها

امکان دارد روتورهای ترمز به سبب گرمای زیاد به‌وجود آمده در زمان ترمز گرفتن، تاب برداشته و ناهموار گردند این ناهمواری و تاب‌داری روتورها، می‌تواند ارتعاشاتی ایجاد نماید که صدای سوت کشیدن از آن‌ها شنیده شود.

8. چسبیدن کالیپرها

وظیفۀ کالیپرها بستن لنت‌های ترمز بر روی روتورهاست. بر اثر چسبیدن کالیپر، عمل ترمزگیری به شکل ناهموار صورت می‌گیرد و به علت تماس ناهموار لنت با روتور صدا تولید می‌شود. همچنین می‌توان گفت که فرسوده شدن و روغن‌کاری نامناسب کالیپر منجر به حرکات غیرعادی می‌شود و می‌تواند صدا ایجاد کند.

9. آسیب دیدن فنر لنت‌ها

گاهی فنر نگهدارندۀ لنت دچار آسیب می‌شود و به همین دلیل لنت سوت می‌کشد. خرابی فنر نگهدارنده لنت، از قرار گرفتن لنت در جای خود بر روی کالیپر جلوگیری می‌کند و در نتیجه زمان ترمزگیری لنت‌ها جابه جا شده و صدای سوت‌مانندی می‌دهند. در این صورت باید فنر لنت را تعویض کرد تا مشکل برطرف گردد.

 

راه‌های رفع صدای سوت لنت ترمز

برای برطرف نمودن صدای سوت لنت ترمز خودرو، راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد در ادامه ما به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

راه‌های رفع صدای سوت لنت ترمز خودرو

استفاده از مواد کاهش‌دهنده سوت

زمانی که لنت‌ها به‌طور کامل ساییده نشده‌اند و نیز در سیستم ترمز خودرو مشکلات دیگری وجود ندارد، می‌توان با استفاده از مواد کاهش‌دهندۀ سوت بر روی لنت ترمز، به‌طور موقت سوت کشیدن لنت ترمز را کاهش داد. باید دقت کرد که استفاده از مواد کاهنده سوت در ترمز در صورتی جایز است که لنت‌ها ساییده نشده باشند و نیازمند تعویض نباشند. در برخی موارد نیز استفاده از مواد کاهنده برای رفع صدای سوت لنت تأثیری ندارد و حتی می‌تواند مشکلات بیشتری ایجاد نماید. استفاده بیش از حد از مواد کاهنده سوت، موجب کاهش عملکرد سیستم ترمز و نیز افت فشار این قطعه می‌شود.

گریس زدن

تعمیرکاران برای از بین بردن صدای سوت کشیدن لنت‌ها، پشت لنت‌های خودرو را گریس‌کاری می‌کنند. گریس زدن به بخش پشت لنت‌ها، موجب از بین رفتن صدای سوت کشیدن و جیرجیر لنت‌ها می‌گردد.

سمباده‌کشی لنت‌ها

برخی از تعمیرکاران برای از بین بردن صدای سوت لنت خودرو، لنت‌ها را از داخل کالیپر خارج کرده و آن‌ها را سمباده می‌کشند. سمباده‌کشی لنت‌‌های صدادار موجب می‌شود که لنت‌ها صیقلی و شیشه‌ای شده و اینگونه دیگر صدایی تولید نمی‌کنند.

روغن‌کاری مناسب پشت لنت‌ها

روغن‌کاری درست و مناسب پشت لنت‌ها می‌تواند ارتعاش بین لنت و کالیپر را به حداقل رسانده و کاهش دهد و اینگونه منجر به برطرف شدن صدای سوت لنت خودرو شود.

تعویض نمودن لنت‌ها

اگر هیچکدام از روش‌های بیان شده در بالا نتواند صدای سوت کشیدن لنت خودرو را برطرف کند در این صورت تعمیرکار به شما پیشنهاد می‌دهد که لنت‌ها را تعویض نمایید.

تراش دیسک ترمز

در فرآیند تراش دیسک، لبه های تیز یا خراشیدگی ها از سطح دیسک برداشته می شوند و سطح دیسک صاف و یکنواخت می شود. این کار باعث می شود که لنت ترمز به طور یکنواخت روی دیسک قرار بگیرد و صدای سوت ایجاد نشود.

برای انجام تراش دیسک ترمز، باید خودرو را به یک تعمیرگاه مجاز ببرید. تعمیرکار با استفاده از دستگاه تراش دیسک، لبه های تیز یا خراشیدگی ها را از سطح دیسک برداشته و آن را صاف و یکنواخت می کند. دیسک تراش تیماتک و دیسک تراش یوناراک از جمله دستگاه هایی دیسک تراشی هستند که کیفیت تراش خوبی ارائه می دهند.

در صورتی که صدای سوت لنت ترمز ناشی از عوامل دیگری مانند تمام شدن لنت ترمز، استفاده از لنت ترمز بی کیفیت، یا خرابی کالیپر ترمز باشد، تراش دیسک نمی تواند مشکل را حل کند. در این موارد، باید علت اصلی صدای سوت را شناسایی و برطرف کرد.

خطرات نادیده گرفتن سوت کشیدن لنت ترمز

سوت کشیدن لنت خودرو می‌تواند یک هشدار اولیه برای صاحبان خودرو باشد و آن‌ها را از مشکلات احتمالی که در ترمز خودرو وجود دارد آگاه کند. زمانی که صدای سوت از ترمز و لنت‌ها شنیده می‌شود، این اطمینان را حاصل می‌کند که سیستم ترمز عملکرد درستی ندارد و باید به آن توجه نمود. عدم توجه و نادیده گرفتن صدای سوت لنت‌های ترمز می‌تواند عواقب گوناگونی داشته باشد. در ادامه به چند مورد از خطرات احتمالی ناشی از نادیده گرفتن صدای لنت ترمز را اشاره می کنیم:

خطرات نادیده گرفتن سوت کشیدن لنت ترمز خودرو

آسیب دیدن قطعات ترمز

عدم توجه به صدای سوت کشیدن لنت ترمز می‌تواند موجب پارگی و سایش سریع قطعات ترمز همچون لنت، کالیپر و روتور شود. در واقع باید گفت که صدای سوت لنت ترمز، هشداری جدی است که اگر به آن توجه نکنیم می‌تواند به دیگر اجزای ترمز آسیب زده و هزینه‌های سنگینی در پی داشته باشد.

کاهش عملکرد درست و مناسب سیستم ترمز

صدای سوت لنت ترمز خودرو می‌تواند نشان‌دهندۀ کارایی و عملکرد نادرست سیستم ترمز خودرو باشد. عملکرد نادرست سیستم ترمز، مقدار مسافت ترمزگیری را طولانی‌ نموده و به این صورت می‌تواند سرنشینان خودرو را در معرض خطرات جدی قرار دهد.

کاهش ایمنی خودرو

سوت کشیدن لنت ترمز می‌تواند نشان‌دهندۀ وجود مشکل در سیستم ترمز خودرو باشد. زمانی که لنت‌ها عملکرد درستی نداشته باشند زمان ترمز گرفتن و توقف خودرو افزایش می‌یابد و این می‌تواند منجر به حوادث و خطرات جدی برای راننده و سرنشینان خودرو شود.

چطور از خرابی و سوت کشیدن لنت ترمز پیشگیری و جلوگیری کنیم؟

برای پیشگیری از سوت کشیدن لنت خودرو راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به برخی از این راه‌حل‌ها پرداخته می شود:

چطور از خرابی و سوت کشیدن لنت ترمز پیشگیری و جلوگیری کنیم؟

استفاده از لنت ترمز باکیفیت

لنت‌های ترمزی که دارای کیفیت بالایی هستند در شرایط گوناگون رانندگی عملکرد بهتری خواهند داشت و نقش اساسی در کاهش صدای سوت لنت دارند. انتخاب لنت‌های باکیفیت و دارای استاندارد بالا، کارکرد بهینه‌ای داشته و در برابر سایش و حرارت مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

تعویض نمودن به موقع لنت‌های خودرو

همان‌گونه که پیشتر ذکر شد یکی از دلایل سوت کشیدن لنت خودرو، فرسوده بودن لنت‌هاست. بنابراین یکی از راه‌ها برای جلوگیری از صدای سوت لنت خودرو، تعویض به موقع آن‌هاست. زمانی که لنت‌های خودرو فرسوده می‌شوند باید آن‌ها را تعویض نمود تا از صدای سوت کشیدن خودرو پیشگیری شود.

بازرسی و کنترل دوره‌ای سیستم ترمز خودرو

باید هر چند وقت یکبار سیستم ترمز خودرو کنترل و بازرسی شود و اگر قطعات آن دچار مشکل هستند، آن‌ها را تعمیر و تعویض نمود. با بازرسی منظم و دوره‌ای سیستم ترمز خودرو، می‌توان مشکلات لنت خودرو را شناسایی نمود و از صدای سوت کشیدن لنت‌ها جلوگیری کرد. در واقع باید بیان کرد که بازرسی و کنترل دوره‌ای سیستم ترمز خودرو یک اقدام بسیار ضروری است که موجب بهبود کارکرد سیستم ترمز خودرو می‌شود.

استفاده از روش‌های صحیح در تعمیر سیستم ترمز

استفاده از شیوه‌های صحیح در تعمیر سیستم ترمز خودرو، مانع از رخ دادن مشکلاتی نظیر سوت کشیدن لنت خودرو می‌شود. زمانی که لنت‌ها به درستی تعمیر و تنظیم گردند، کارکرد سیستم ترمز افزایش یافته و از سوت کشیدن لنت ترمز پیشگیری می‌شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله دلایل سوت کشیدن لنت ترمز و نیز راه‌های رفع آن ، برای شما توضیح داده شد. همچنین شما را از خطرات احتمالی نادیده گرفتن صدای سوت لنت آگاه نمودیم. در پایان نیز در مورد اینکه چطور از خرابی و سوت کشیدن لنت ترمز خودرو پیشگیری نماییم مطالبی را توضیح دادیم. در پایان باید گفت که لنت خودرو از قطعات مهم در سیستم ترمز ماشین به شمار می‌رود و زمانی که صدای سوت از آن شنیده شود باید فوراً آن را چک و بررسی نماییم تا از خطرات احتمالی که ممکن است جان راننده و سرنشینان را تهدید کند جلوگیری کنیم.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.