نحوه استفاده از دستگاه رادار نگارخودرو

در این مقاله به طور کامل و از پایه با طرز استفاده از دستگاه رادار نگارخودرو آشنا خواهید شد.پس تا انتها مقاله با ما باشید

نصب یا تعویض باتری

 

دستگاه گیرنده حاوی دو باتری 1.5 ولتی بوده که جهت تعویض باتری ها می بایست سه پیچ درپوش بدنه گیرنده را جدا کرده و باتری ها را تعویض کنید. از جایگذاری دقیق قطب های باترس اطمینان حاصل کرده و پس از آن درپوش بدنه گیرنده را در جای خود پیچ کنید.

نصب یا تعویض باتری رادار نگارخودرو


آزمایش کردن گیرنده

جهت تست گیرنده، فرستنده به باتری خودرو وصل شود و سپس گیرنده را با فشردن دکمه ON روشن کنید. بخش محل ردیابی قطعیبه سیم مشکی سیگنال نزدیک شود. گیرنده می بایست با سبز نشان دادن LED و صدای بوق سیگنال قطعی را نشان دهد. میزان حساسیت با فشردن دکمه های + و – میتواند تغییر کند تا بدین وسیله فاصله ی تشخیص گیرنده از سیم سیگنال بیشتر یا کمتر شود.

جهت تشخیص سیگنال اتصال کوتاه“برای تست گیرنده، سیم سیگنال مشکی به قطب منفی باتری متصل شود. برای تست سیگنال اتصال به زمین، بخش “محل ردیابی اتصالی” مربوط به گیرنده را به هم راستای سیم سیگنال مشکی قرار دهید. گیرنده باید “سیگنال اتصال به زمین” را تشخیص
داده و جهت اتصال به زمین را با نشانگرهای “جهت اتصال کوتاه یا اتصال به زمین” نشان دهد.

تنظیم حساسیت گیرنده

حساسیت گیرنده می تواند توسط فشردن دکمه های + و – تغییر کند. با فشردن دکمه  + حساسیت گیرنده افزایش یافته که به سبب آن خواهید توانست فرایند عیب یابی را از فاصله دورتری انجام دهید. این کار زمانی مفید است که بخواهید عیب یابی را از پشت یک مانع انجام داده و یا زمانی که بخواهید به سرعت محل قطعی را حدودا در کل خودرو تشخیص دهید. و بلعکس با فشردن دکمه – حساسیت گیرنده کاهش یافته که می توانید از فاصله کوتاهتر، محل دقیق قطعی را با بررسی سیم های جداگانه تشخیص دهید.

تنظیم حساسیت گیرنده رادار نگارخودرو

جهت اتصالی

جهت یافتن محل اتصالی، گیرنده کمک شایانی به ما می کند. زمانی که قسمت محل ردیابی اتصالی” گیرنده را موازی سیمی از خودرو قرار دهید که در آن سیگنال جریان دارد، LED گیرنده بوسیله رنگ خود جهت اتصالی را مشخص می کند. با قرار دادن گیرنده در جهت مخالف، گیرنده تغییر قطب را نشان داده و LED جهت اتصالی ، تغییر رنگ می دهد وشما را کماکان به سمت اتصالی هدایت می کند. فقط مراقب باشید که بخش “محل ردیابی اتصالی” گیرنده حتما موازی سیم نگه داشته شود تا “جهت اتصالی” را مشخص کند.

جهت اتصالی رادار نگارخودرو

نحوه ی استفاده از رادار

تصور کنید قسمتی از سیمکشی خودرو دچار قطعی یا پارگی می باشد. اما شما مکان دقیق پارگی یا قطعی را نمی دانید. مراحل زیر شما را به پیدا کردن دقیق محل قطعی هدایت می کند:

  • -ابتدا گیره های سوسماری تغذیه دستگاه فرستنده رادار را به باتری خودرو متصل کنید. گیره ی قرمز برای سر مثبت و گیره ی مشکی برای منفی.
  • -سیم سیگنال فرستنده را به سیمی که دچار مشکل می باشد متصل کنید. در این حالت چراغ فرستنده سبز می شود که بیانگر عدم اتصالی در سیم می باشد. یعنی سیم سیگنال به سیمی از خودرو متصل شده است که که به بدنه و تغذیه اتصالی و احتمال وجود قطعی در آن سیم وجود دارد.

توجه مهم: وقتی سیم سیگنال را به سیم معیوب متصل کردید، موقع ردیابی به هیچ عنوان دست شما به هیچ مکانی از سیم سیگنال متصل نشود (حتی از روی روکش سیم). زیرا در این حالت سیگنال از بدن شما منتقل شده و گیرنده به اشتباه ردیابی را انجام می دهد.
توجه مهم: به دلیل اثر گذاشتن سیگنال فرستنده روی گیرنده ، در هنگام عیب یابی این دو دستگاه باید در فاصله مناسبی نسبت به یکدیگر قرار گیرند.

  • فرستنده سیگنالی را در این سیم تولید می کند که توسط گیرنده قابل ردیابی می باشد. این سیگنال تا جایی ادامه پیدا می کند که سیم متصل باشد. جایی از سیم که قطعی وجود دارد، سیگنال منتشر نمی شود و گیرنده دیگر سیگنالی دریافت نمی کند.
  • حال گیرنده را روشن کنید.
  •  قسمت آنتن گیرنده را (محل ردیابی قطعی) به سیم سیگنال نزدیک کنید. در این حالت LEDگیرنده به رنگ سبز در می آید و دستگاه شروع به بوق زدن می کند که بیانگر دریافت سیگنال قطعی می باشد. همان سیگنالی که توسط فرستنده در حال تولید می باشد.
  • حال با دکمه های + یا – حساسیت گیرنده را تنظیم کنید تا راحت تر بتوانید عملیات عیب یابی را انجام دهید.
  •  آنتن گیرنده را در طول مسیر سیم حرکت دهید. گیرنده تا زمانی که بوق میزند و LEDچشمک زن سبز را روشن می کند، یعنی سیگنال فرستنده را دریافت می کند. از همین طریق شما متوجه خواهید شد که سیم کشی تا کجا ادامه دارد.
  •  این مسیر را تا جایی که گیرندگی وجود دارد ادامه دهید. آنقدر ادامه دهید تا به نقطه ای برسید که اگر حرکت کنید، گیرنده دیگر سیگنال را دریافت نمی کند. یعنی سیم در این مکان دارای قطعی می باشد.
  • در اینجا می توانید حساسیت گیرنده را کم کنید تا با دقت بالاتری مکان دقیق قطعی را پیدا نمایید.
  •  شکل زیر این فرآیند را به شما نشان می دهد:

نحوه ی استفاده از رادار نگارخودرو

اگر سیمی دارای اتصالی باشد (اتصالی به تغذیه یا اتصالی به زمین) در این حالت مراحل پیدا کردن مکان اتصالی به صورت زیر می باشد:

  • ابتدا گیره های سوسماری تغذیه فرستنده رادار را به باتری خودرو متصل کنید. گیره ی قرمز برای سر مثبت و گیره ی مشکی برای منفی.
  • سیم سیگنال فرستنده را به سیمی که دچار مشکل می باشد متصل کنید. در این حالت چراغ LED فرستنده قرمز یا آبی می شود. قرمز بیانگر اتصالی به تغذیه می باشد و آبی بیانگر اتصالی به زمین.
    توجه مهم: وقتی سیم سیگنال را به سیم معیوب متصل کردید، موقع ردیابی به هیچ عنوان دست شما به هیچ مکانی از سیم سیگنال متصل نشود (حتی از روی روکش سیم). زیرا در این حالت سیگنال از بدن شما منتقل شده و گیرنده به اشتباه ردیابی را انجام می دهد.
    توجه مهم: به دلیل اثر گذاشتن سیگنال فرستنده روی گیرنده ، در هنگام عیب یابی این دو دستگاه باید در فاصله مناسبی نسبت به یکدیگر قرار گیرند.
  • فرستنده سیگنالی را در این سیم تولید می کند که توسط گیرنده قابل ردیابی می باشد. این سیگنال تا جایی ادامه پیدا می کند که سیم متصل باشد. جایی از سیم که اتصالی وجود دارد، سیگنال منتشر نمی شود و گیرنده دیگر سیگنالی دریافت نمی کند.
  • حال گیرنده را روشن کنید.
  •  قسمت (محل ردیابی اتصالی) را در امتداد سیم به سیم سیگنال نزدیک کنید. در این حالت چراغ LED گیرنده به رنگ قرمز یا آبی در می آید که جهت حرکت به سمت اتصالی را نمایش می دهد و دستگاه شروع به بوق زدن می کند که بیانگر دریافت سیگنال اتصالی می باشد. همان سیگنالی که توسط فرستنده در حال تولید می باشد.
  • حال با دکمه های + یا – حساسیت گیرنده را تنظیم کنید تا راحت تر بتوانید عملیات عیب یابی را انجام دهید.
  •  قسمت (محل ردیابی اتصالی) را در امتداد مسیر سیم حرکت دهید. گیرنده تا زمانی که بوق میزند و چراغ چشمک زن را روشن می کند، یعنی سیگنال فرستنده را دریافت می کند. از همین طریق شما متوجه خواهید شد که سیم کشی تا کجا ادامه دارد.
  •  این مسیر را تا جایی که گیرندگی وجود دارد ادامه دهید. آنقدر ادامه دهید تا به نقطه ای برسید که اگر حرکت کنید، گیرنده دیگر سیگنال را دریافت نمی کند. یعنی سیم در این مکان دارای اتصالی می باشد.
  •  در اینجا می توانید حساسیت گیرنده را کم کنید تا با دقت بالاتری مکان دقیق اتصالی را پیدا نمایید.
  •  شکل زیر این فرآیند را به شما نشان می دهد:

نکات مهم در ردیابی مکان قطعی


-سیگنال قطعی می تواند از مواد نارسانا مانند فرش خشک، صفحات پلاستیکی یا قالبهای پلاستیکی عبور کند.بنابراین شما میتوانید از گیرنده برای تشخیص این سیگنالها از پشت مواد یادشده استفاده کنید و عملیات ردیابی را انجام دهید.


-سیگنال قطعی از مواد رسانایی مانند فرش مرطوب و یا محفظه فلزی عبور نمی کند. این بدان معنی میباشد که اگر مواد رسانا بین سیمی که مورد بررسی قرار گرفته و گیرنده قرار داشته باشند، سیگنال توسط گیرنده شناسایی نخواهد شد. بنابراین لازم است که از این مسئله آگاه باشید و سعی کنید تا حد امکان از آن جلوگیری کنید.


-هنگام ردیابی قطعی، جدا کردن سیمی که میخواهید ردیابی کنید از سیم های موازی دیگر کاملا ضروری است. پس از جدا کردن سیم دارای عیب، میتوانید سیگنال فرستنده را منحصرا به سیم انتخابیِ خود وصل کنید. اتصال انحصاری به سیم جدا شده این اطمینان را میدهد که سیگنال فقط در یک سیم واحد جاری میشود و قدرت سیگنال در کل سیم جدا شده ثابت میماند. این کار ردیابی مدار را آسانتر میکند. همچنین سردرگمی درمورد انشعاب سیگنال به نواحی دیگر که موجب گمراهی میشود را از بین میبرد. هنگامیکه عیبیابی تمام شد، فراموش نکنید که سیم جدا شده را مجددا درون دسته سیم خود قرار دهید.


– در شکل زیر سه مسیر موازی وجود دارد. دو مسیر سالم می باشد که به لامپ متصل است اما کلید متصل نیست. مسیر دیگر دارای قطعی در سیم می باشد. اگر فرستنده به این مسیر متصل شود، به دلیل اینکه هر سه مسیر با هم موازی هستند و هر سه مسیر دارای قطعی می باشد، امکان تشخیص اشتباه مسیر اصلی قطعی وجود دارد. برای عیب یابی درست در چنین حالتی، یا باید مسیرهای سالم را از فرستنده جدا کرد و سپس عیب یابی نمود. یا اینکه کلید دو لامپ دیگر متصل شود و سپس عیب یابی انجام گردد.


-سیگنال قطعی سیم جهت ندارد، بنابراین گیرنده هیچ نشانه ای از جهتِ قطعی در سیم نمیدهد. باید به صورتِ منطقی، جهتِ قطع شدن سیم را حدس زده و سپس به ردیابی در آن مسیر ادامه دهید.

نکات مهم در ردیابی مکان قطعی

 

نکات مهم در ردیابی مکان اتصالی

– ویژگیِ اصلیِ RADAR این است که سیگنالی را با فرستنده به مدار منتقل میکند، و سپس آن را با گیرنده ردیابی میکند. سادهترین راه برای اینکه مطمئن شوید سیم دارای مشکل را ردیابی میکنید، جدا کردنِ آن سیم از سیمهای موازی دیگر میباشد.

– هنگامی که فرستنده رادار منحصراً بر روی یک سیم جریان یابد، قویترین سیگنال تولید می شود.

– هنگامی که سیگنال فقط از طریقِ یک سیم هدایت شود، قدرت سیگنال در حداکثر خود میباشد. زیرا تمام سیگنال از طریقِ آن سیم عبور میکند، تا مجددا به سمتِ منفیِ باتری برگردد. اگر سیگنال به سیم های موازی منشعب شود، قدرتِ آن تقسیم میشود. و البته در هر شاخه از سیم های تقسیم شده، این سیگنال ضعیفتر میباشد. اما وقتی این سیگنال از طریقِ تنها یک کابل منفی دوباره جمع آوری گردد تا به باتری برگردد، قدرتِ سیگنال مجددا در حداکثر مقدارِ خود قرار خواهد گرفت. زیرا تمامِ سیگنال، بر روی تنها یک سیم متمرکز میشود.

-سیگنال فرستنده مسیرِ دارای کمترین مقاومت را طی میکند. لذا در حالت اتصالی، گاهی میتوان سیم را جدا نکرد. بیشتر سیگنالها، مسیرِ دارای کمترین مقاومت را از طریق اتصال کوتاه و سپس بازگشت به باتری دنبال میکنند. در شکل زیر، میتوان دید اکثر سیگنالها به سمتِ مدار اتصالی میروند زیرا مسیر کوتاه تری را باید برای رسیدن به منفی طی کنند. همچنین میتوان دید که تنها قسمت کوچکی از سیگنال، از طریق سیم های موازی عبور میکند.

سیگنال اتصال کوتاه از مسیری که مقاومت پایین تری دارد عبور می کند.سیگنال در مسیرهایی که مقاومتشان بالاتر است، به شدت ضعیفتر است.

– هنگام تولید یک سیگنال اتصالی، حداکثر 100mA جریان از سیمِ سیگنال منتقل میشود. با این کار از آسیب رساندن به مدارهای حساس کامپیوتر جلوگیری میشود.

نکات مهم در ردیابی مکان اتصالی

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.