مثال های کاربردی برای استفاده از دستگاه رادار نگارخودرو

بررسی اتصال درست یک سنسور یا عملگر به ایسیو

 

دستگاه RADAR برای عیب یابی سیم کشی از نظر وجود قطعی یا حتی پیدا کردن انتهای مسیر یک عملگر یا سنسور بدون دانستن پین اوت بسیار کارآمد میباشد و سرعت عیب یابی بسیار افزایش می یابد. برای مثال رای عیب یابی قطعی مسیر مپ سنسور خودروی پراید با ایسیو زیمنس ، سیگنال را روی سیم موردنظر میکنیم، در سمت ایسیو نیازی به دانستن پین اوت دقیق نداریم با خارج کردن سوکت و نزدیک کردن گیرنده به سوکت در صورت وصل بودن مسیر، گیرنده سیگنال را دریافت میکند.

در مواردی که مسیرهای سیم کشی طولانی است عیب یابی به وسیله مولتی متر به دلیل طولانی بودن مسیر دشوار است و در برخی موارد نیز به دو فرد برای اجرای عملیات تست نیاز است، این مشکل در این دستگاه به خوبی مرتفع شده است به طوری که حتی با یک کاربر هم تست ها به راحتی انجام می شود.

بررسی دلیل سوختگی یک فیوز

یک اتصالی مستقیم به زمین، که منجر به سوختن فیوز میشود، یکی از مواردی است که میتواند با دستگاه رادار مورد بررسی قرار بگیرد.طبق دستورالعمل زیر عمل کنید:

  1. فیوز سوخته را بردارید.
  2. سوسماری تغذیه فرستنده را به باتری وسیله نقلیه وصل کنید.
  3. سیم سیگنال را به ترمینالِ اتصالی کرده ی صفحه ی فیوز وصل کنید.
  4. گیرنده را روشن کنید.
  5. قسمتِ “ردیابی اتصال کوتاه” مربوط به گیرنده را با فاصله مناسب از دسته سیم، و بصورت موازی با سیمی که اتصالی دارد قرار دهید تا زمانیکه نشانگر “LED جهت اتصالی به زمین” را با رنگ های آبی و قرمز نشان دهد و همچنین دستگاه گیرنده بوق بزند.
  6. سیم را در جهت نشانگر ردیابی کنید و این کار را تا زمانیکه سیگنال را از دست دهید ادامه دهید.
  7. اگر به مانعی رسیدید آن را بردارید یا از آن عبور کنید. به یاد داشته باشید سیمی که دنبال میکنید را جدا کنید. سیم را بازرسی کرده و اتصال کوتاه را پیدا کنید..
  8. پس از درست کردن اتصال کوتاه، تمام بخش هایی از مدار که قبلا قطع کرده بودید را مجددا وصل کنید.

اتصال کوتاه داخل یک دسته سیم

عموماً در داخل دسته های سیم، دو سیم در نزدیکی و به موازات هم قرار دارند. یک سیم، سیم مثبت است که به یک سمت جریان مییابد، و سیم زمین که در خلاف جهت جریان دارد. در حالتی که منبع سیگنال بسیار نزدیک و موازی با بازگشتِ سیگنال قرار میگیرد، سیگنالها یکدیگر را حذف میکنند و قدرت سیگنال به طرز قابل توجهی کاهش مییابد.

میتوانید هر بار یک سیم را از سیم های دیگر جدا کرده و فاصله ای بین آنها ایجاد کنید. هنگامیکه سیم را از سیم های دیگر دور میکنید، اثر لغو سیگنال در آن قسمت برداشته میشود و قدرت سیگنال در سیم افزایش می یابد. حال میتوانید سیم را در موازاتِ قسمتِ محل ردیابی اتصالی مربوط به گیرنده نگه دارید، و با استفاده از گیرنده، آن را تست کنید. به نشانگر جهت دارِ گیرنده توجه داشته باشید. سیم دیگری که جهت عکس را نشان میدهد، بررسی کنید.

فاصله ی اندازه گیری و معنای آن

هنگام ردیابیِ سیم های موازی، میتوانید تعیین کنید که یک سیم دارای سیگنال قویتری از سیم دیگر است. سیمی که سیگنال قویتری دارد جریان بزرگتری حمل میکند. این بدان معناست، سیمی که سیگنال قویتری دارد، در مقایسه با سیمهای موازیِ دیگر دارای مقاومت کمتری نیز هست. دانستن این اطلاعات میتواند هنگام تعیین محل اتصالی مفید باشد.

تشخیص و تعیینِ اینکه کدام سیم سیگنال قویتری دارد مهم است. به همین دلیل است همیشه توصیه میشود سیم دارای عیب را جدا کنید. جدا کردنِ سیم، این اطمینان را میدهد که مسیر صحیحی را دنبال میکنید و از ایجاد سردگمی با سیم های موازیِ دیگر جلوگیری میکند.

ردیابی مدارهایی که پوشیده شده هستند

گاهی اوقات ممکن است سیم ها وارد مسیرهای پوشیده شده که دسترسی سخت تری دارند وارد شوند و شما نیاز دارید که آن سیم را عیب یابی کنید. این کار غیرممکن نیست. با کمی منطق میتوانید این مسئله را حل کنید. اگر سیم شما به یک منطقه پوشیده شده وارد شده باشد، حتما دارای یک نقطه ی خروج از آن ناحیه پوشیده شده نیز هست. وجود سیگنال در نقطه خروج از آن ناحیه پوشیده شده را بررسی کنید اگر سیگنال مناسب را دریافت کردید، میتوانید عیب را در منطقه ی پوشیده شده در نظر نگیرید. اگر متوجه شدید که سیگنال از منطقه پوشیده شده خارج نمی شود، احتمالا باید پوشش را بردارید و جستجوی عمیقتری انجام دهید.

سیگنال قطعی در مقابل سیگنال اتصال به زمین

سیگنال های قطعی تنها زمانی میتوانند در سیم وجود داشته باشند که مقاومتی حدود 100 اهم یا بیشتر در سیم موجود باشد .اگر کلیدی در این مسیر بسته شود . سیگنال قطعی متوقف میشود و سیگنال اتصالی به زمین جای آن را میگیرد. همپنین چراغ LED فرستنده به شما میگوید که سیم در همین لحظه به زمین متصل شده است. (نکته: تکان دادن و کشیدن سیم هایی که روی آنها سیگنال قطعی وجود دارد ، میتواند باعث ایجاد مشکل شود.)

نکته اینجاست که سیگنال های اتصالی نسبت به سیگنال های قطعی دارای اولویت هستند. بنابراین مطمئن باشید سیمی که برای پیداکردن قطعی ردیابی میکنید ، هیچ اتصالی با زمین در آن لحظه نداشته باشد.

ردیابی سیم های مجاور در یک دسته

گاهی اوقات ممکن است یکی از دسته سیم های خودرو را از آن جدا کرده و قطعی یکی از سیم های آن دسته سیم را بررسی کنید . دسته ی سیمی که از سیستم الکتریکی خودرو برداشته میشود، دارای سیمهای متعدد کنارهم است. کانکتورهای بازِ دسته سیم، نه به مثبت متصل می باشند و نه به منفی. بنابراین همه ی سیم های این دسته سیم، باز و آزاد هستند.

توجه به این نکته مهم است که سیگنال قطعی، در سیم هایی که در کنار و به موازات سیم دارای سیگنال قطعی قرار دارند، اتصال خازنی ایجاد میکند. سیم های موازی که در کنار سیم دارای سیگنال قطعی قرار دارند نیز سیگنال را منتقل میکند، و حتی بر سیم موردنظر اثر خواهند گذاشت. این موضوع باعث میشود که گیرنده نتواند محل پارگی دقیق را در سیم را تعیین کند. زیرا تمامی سیم ها، سیگنالها را انتقال میدهند. اگر ازین مسئله آگاه نباشید، به سراغ سیم اشتباهی خواهید رفت.

برای رفع این مشکل، باید تمامی سیم های آزاد موازی با سیم مورد نظر را به زمین یا ولتاژ مثبت وصل کنید.تمامی سیم های مجاور باید دارای پتانسیل اتصال به زمین یا مثبت باشند تا از وقوع اتصال خازنی جلوگیری شود.

توصیه میشود قطعی سیم ها، زمانی بررسی شوند که سوئیچ خودرو باز میباشد. این کار ولتاژ مثبتی را در سیمهای خاصی ایجاد میکند که میتوانند بطور بالقوه خازنی باشند. همچنین بهتر است موقع ردیابی قطعی، تمام بارهای الکتریکی خودرو (لامپ، رله، موتور وغیره) وصل باشند. این کار باعث میشود سیمهای مجاور،اتصال به زمین باشند که از اتصال خازنی آنها نیز جلوگیری میکند.

ردیابی تخلیه باتری یا کشش جریان

در شرایطی که یک برق دزدی در خودرو وجود دارد، RADAR میتواند به شما کمک کند. در مواردی ازین قبیل میتوانید سیگنالی به کابل مثبت اصلی باتری، پس از برداشتن آن از قطب مثبت، وارد کنید. اکنون میتوانید سیگنال را در مسیر آن دنبال کرده و به دنبال علت احتمالیِ تخلیه باتری باشید.
. برای ردیابی تخلیه باتری و نزدیک شدن به محل جریان کشی:

  1. ترمینال مثبت را از باتری خودرو جدا کنید. (برای یافتن دستورالعمل مناسب برای قطع باتری، باید دفترچه راهنمای خودرو خود را بررسی کنید. بعضی از وسایل نقلیه نیاز دارند که پتانسیل ولتاژ در همهی زمانها بر روی اجزاء خاصی مانند رادیوها، کامپیوترهای داخلی، حافظه، پردازنده ها و غیره حفظ شود).
  2. سوسماری های تغذیه فرستنده را به قطب مثبت و منفی باتری وصل کنید.
  3. سیمِ سیگنال را به ترمینالِ مثبت که از باطری جدا کرده اید ، وصل کنید. سیمی که در حال انتقال سیگنال قوی است را از سمت پیدا کردن محل اتصالی ردیابی کنید. (نشانگرهای LED جهت نقطه اتصالی به زمین را نشان میدهند).
  4. سیم ها و قطعات در طول مسیر سیم اصلی را جدا کنید تا به محل اتصالی نزدیک شوید.

تست لرزش و قطع و وصلی در سیم

در برخی موارد بررسی اتصالات شل که حالت قطعی/وصلی دارند ضروری است. تست لرزش در سیم به شما  این امکان را میدهد تا سیم ها و یا اتصالات را تکان دهید، بپیچانید، بکشید، فشار دهید و خم کنید. و سپس تغییرات در مدار را مشاهده و بررسی نمایید. فرستنده وضعیت سیم را کنترل کرده و شما را از تغییرِ ایجاد شده مطلع میسازد.

به عنوان مثال، اگر سیم سیگنال فرستنده را به یک سیم آزاد وصل کنید و سیم ها را تکان دهید، ممکن است با سیم شکسته یا اتصال شل مواجه باشید. بدین ترتیب در لحظه ای که سیم آزاد شما با یک اتصال به زمین تماس پیدا کند، رنگ LED فرستنده تغییر میکند. در اینجا میتوانید به خم
کردن و تکان دادن سیم ادامه دهید تا محلِ عیب را پیدا کنید.

نکات تعمیر و نگهداری دستگاه

√ از دستگاه در مقابل ضربه و نفوذ مایعات حفاظت کنید.(بخصوص دستگاه گیرنده.)
√ سیم سیگنال دستگاه فرستنده را به برق AC شهری متصل نکنید.
√ هنگامی که خودرو روشن است سیم سیگنال فرستنده را به کوئل متصل نکنید.
√ ترجیحا از باتری قلمی آلکالاین برای دستگاه گیرنده استفاده کنید.
√ از وارد کردن فشار بیش از حد به نوک پروب گیرنده که موجب خم شدن آن میشود پرهیز کنید.

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.