دستگاه انژکتور شور چیست؟
امروزه به دلیل افزایش بیش از حد آلایندهها و محدود بودن منابع نفتی، جوامع مختلف وادار شدهاند که در مصرف سوختهای فسیلی صرفهجویی کنند. یکی از روشهای انجام این کار، طراحی موتورهای انژکتوری بوده است که با بازدهی بیشتر و بهینهسازی مصرف سوخت، موجب استفاده بهینه از سوختهای فسیلی میشود. یکی از عواملی که میتواند منجر به کاهش قدرت موتور شود، رسوب آلودگی در انژکتور خودرو است. این امر باعث میشود اندازه ذرات سوخت تزریقی در محفظه سیلندر افزایش یابد و احتراق کامل صورت نگیرد. علاوه بر این، وجود عیب در انژکتور میتواند اثر منفی بر عمر سایر تجهیزات کنترلکننده آلایندهها مانند سنسور اکسیژن و کاتالیست داشته باشد.
دستگاه انژکتور شور یک دستگاه مهم برای هر مکانیکی است که میتواند میزان پاشیدن سوزن انژکتور خودرو را در حالتهای مختلف نشان دهد. انژکتور یک قطعه بسیار مهم در خودرو است که مقدار سوخت مورد نظر را در زمانی معین پاشش میکند. در این مقاله قصد داریم تمامی نکاتی که باید درباره انژکتور شور بدانید از جمله نحوه کار با آن، راهنمای خرید و موارد دیگر را بررسی کنیم؛ پس با ما همراه باشید.
آموزش و نحوه کار با انژکتور شور
کار با دستگاه انژکتور شور بسیار ساده است. کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:
۱- تخلیه و پر کردن مخزن دستگاه
در سمت راست دستگاه ورودی مخزن و همچنین نشانگری دیده میشود که نشاندهنده ارتفاع مایع درون مخزن است. از آنجا که مایع شستشو در اثر استفاده زیاد، کثیف میشود، باید ابتدا آن را تخلیه کرده و با مایع جدید جایگزین کنید. برای این کار، شیر تخلیه مخزن که در زیر دستگاه قرار دارد را باز کنید. پس از تخلیه مایع قبلی، شیر را ببندید و مایه شستشوی جدید را داخل مخزن بریزید.
نحوه تخلیه مخازن شیشهای: برای تخلیه مخازن شیشهای کافیست اهرم تخلیه (در سمت راست دستگاه) را در جهت عقربههای ساعت چرخانده و پس از تخلیه مخازن، دوباره آن را به جهت مخالف بچرخانید.
۲- شروع کار با دستگاه انژکتور شور
پس از روشن کردن دستگاه، اولین چیزی که میبینید لوگوی سازنده است. کلید ورود را فشار دهید تا نام و مدل دستگاه نشان داده شود. سپس، با فشردن مجدد کلید ورود، میتوانید با استفاده از کلیدهای بالا و پایین بین زبان فارسی و انگلیسی یکی را انتخاب کنید. دوباره کلید ورود را فشار دهید تا وارد منوی اصلی شوید. میتوانید با استفاده از کلیدهای بالا و پایین و کلید ورود، گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید.
۳- تشخیص نشتی انژکتورها
اگر ورودی انژکتورها و محل اتصال آنها به ریل سوخت دچار نشتی شده باشد، میتوانید با کمک این تست نشتی را تشخیص داده و برطرف کنید. در منوی اصلی گزینه تشخیص نشتی انژکتورها را انتخاب کرده و دکمه ورود را فشار دهید. طبق خواست صفحه راهنما، کانکتور خروجی را با شلنگ کوپلینگدار ۵۰ سانتی به سر ریل سوخت متصل نمایید. سپس ۱۰ ثانیه صبر کنید تا فشار برای تست نشتی به حد مطلوب برسد. اکنون به صورت چشمی، انژکتورها را برای تعیین نشتی بررسی کنید و برای متوقف کردن تست کلید خروج را فشار دهید.
اگر متوجه نشتی در ورودی انژکتورها شدید، باید ابتدا آن را در دستگاه التراسونیک شستشو داده و دوباره آن را تست کنید.
۴- شستشوی اتوماتیک
هدف از شستشوی اتوماتیک، این است که مقاومت انژکتورها را بررسی کنیم و با استفاده از مایع انژکتورشور آنها را شستشو دهیم. با کمک این تست همچنین میتوان نحوه پاشش و حجم مایعی که انژکتور پاشش میکند را مورد بررسی قرار داد.
اگر قصد دارید ریل سوخت را شستشو دهید، نخست اتصالات آن را باز کرده و ریل را از خودرو جدا نمایید. سپس آن را در قسمت ریل سوخت قرار داده و پیچهای تنظیم نگهدارنده ریل را محکم کنید. ورودی ریل سوخت را با استفاده از شلنگ رابط ریل سوخت و شلنگ کوپلینگدار نیممتری، به خروجی دستگاه متصل سازید و کانکتورهای فرمان انژکتورها را وصل کنید. در ریل سوختهای دارای مسیر برگشت، خروجی را مسدود سازید.
برای متصل کردن کانکتورهای فرمان دستگاه به انژکتورها، سعی کنید آنها را به ترتیب شماره انژکتورها متصل نمایید. برای اینکه مطمئن شوید انژکتورها عملکرد صحیحی دارند، نحوه پاشش آنها را زیر نظر داشته باشید. این پاشش باید به صورت قرینه و با زاویه یکسان انجام شود. علاوه بر این، پس از پایان شستشو، باید سطح مایعی که درون مخازن شیشهای پاشش شده یکسان باشد.
اگر حجم مایع درون مخازن شیشهای با حجمی که یک انژکتور سالم پاشش میکند تفاوت داشت، انژکتورها را در دستگاه التراسونیک شستشو دهید و دوباره آنها را تست کنید. اگر باز هم حجم مایع یکسان نبود، این یعنی انژکتور دچار مشکل است و باید تعویض شود.
۵- شستشوی دستی
این تست نیز مشابه تست اتوماتیک است؛ اما تفاوتی که این دو دارند این است که در تست دستی سرعت پاشش انژکتورها، مدت زمان باز بودن آنها در هر پاشش و مدت زمان تست باید توسط کاربر تعیین گردد. در شستشوی دستی، نحوه اتصال ریل سوخت به دستگاه نیز مشابه حالت اتوماتیک انجام میشود.
۶- شستشوی اولتراسونیک
اگر در هر کدام از مراحل قبلی، عملکرد هر یک از انژکتورها صحیح نبود باید آن را در دستگاه انژکتور شور التراسونیک شستشو دهید. این دستگاه با کمک امواج مافوق صوت، به پاکسازی ذرات چربی و آلودگیهای موجود در سطح جسم میپردازد. این سیستم ۳ قسمت اصلی دارد: منبع تغذیه، مبدل پیزوالکتریک و محفظه شستشو.
اعمال سیگنال ورودی از منبع تغذیه، مبدل پیزوالکتریک را به ارتعاش درآورده و با انتقال این ارتعاش از جداره محفظه به مایع درون آن، مولکولهای مایع تحت تأثیر قرار میگیرند و با شدت بسیار بالایی به ارتعاش درمیآیند. این ارتعاشات موجهایی در محلول شستشو ایجاد میکند که موجب جدا شدن ذرات چسبیده به سطح جسم میشود.
برای شستشوی التراسونیک، باید این گزینه را در منو انتخاب کنید. طبق دستورالعمل دستگاه، کانکتور برق انژکتورها را وصل نموده و آنها را داخل محفظه دستگاه اولتراسونیک قرار دهید. این محفظه باید به میزان مناسب با مایع شستشوی اولتراسونیک پر شده باشد. انژکتورها را در سبد شستشوی اولتراسونیک قرار داده، با زدن دکمه ورود، زمان تست را با استفاده از کلیدهای بالا و پایین تعیین کنید. پس از پایان زمان شستشو، پیغامی نشان داده میشود که از شما میخواهد دستگاه اولتراسونیک را خاموش کنید.
راهنمای خرید دستگاه انژکتور شور
دستگاه انژکتور شور یکی از مهمترین ابزارهایی است که هر تعمیرکاری باید داشته باشد. این دستگاهها در مدلهای مختلفی تولید و عرضه میشوند و میتوانید با مراجعه به یکی از نمایندگیها، دستگاه مورد نظر خود را تهیه نمایید. از نکات مهمی که هنگام خرید دستگاه انژکتورشور باید مورد توجه قرار دهید، کیفیت آن است که با خرید از فروشگاههای معتبر میتوانید از بالا بودن کیفیت دستگاه اطمینان حاصل کنید.
چرا باید انژکتور شور بخریم؟
همانطور که گفته شد، انژکتور قطعهای بسیار مهم در خودرو است که برای رفع آلودگی هوا و بهینهسازی مصرف سوخت خودرو کاربرد دارد. این قطعه باید بعد از ۴۰ هزار کیلومتر شسته شود که این کار با استفاده از دستگاه انژکتور شور انجام میگیرد. یکی از نشانههای اینکه انژکتور به شستشو نیاز دارد، کاهش قدرت موتور و شتاب آن یا ریپ زدن موتور و روشن شدن چراغ چک خودرو است.
این دستگاه میتواند با کمک مایع شستشویی که دارد، به خوبی انژکتور را تمیز کند اما برای دریافت بهترین نتیجه و تمیز شدن کامل انژکتور، بهتر است آن را از هر دو طرف شستشو داد. در ادامه این مقاله به نحوه استفاده از اسپری و مایع انژکتور شور بیشتر خواهیم پرداخت.
انواع انژکتورشور
دستگاههای انژکتور شور در مدلها و انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند که عبارتند از:
• انژکتور شور ۴ سیلندر (۴ کانال)
• انژکتور شور ۶ سیلندر یا ۶ کانال
• انژکتور شور ۸ سیلندر یا ۸ کانال
• انژکتور شور روکار یا درجا
• انژکتور شور اولتراسونیک
با توجه به نوع سوزن انژکتور، باید دستگاه انژکتور شور مناسب خریداری و استفاده شود.
نحوه استفاده از اسپری و مایع انژکتور شور
برای شستشوی انژکتور، اسپریها و مواد شستشوی زیادی تولید و به بازار عرضه شدهاند. یکی از راحتترین روشها برای تمیز کردن انژکتور، استفاده از اسپری انژکتور شور است. این اسپری برای تمیز کردن محفظه داخل سیلندر خودرو کاربرد دارد و میتواند کربن جمعشده داخل سیلندر و روی شمع و انژکتورها را تا حد زیادی تمیز کند. کربنها پس از زدوده شدن میتوانند از اگزوز خارج شوند.
اگر دوده در داخل محفظه سیلندر و محفظه احتراق باقی بماند، حجم محفظه کم میشود و پیش از جرقه شمع، بنزین مشتعل میگردد. اگر این اتفاق رخ دهد، قدرت و کشش خودرو به خصوص در سربالاییها کاهش پیدا میکند.
نحوه استفاده از اسپری انژکتور شور
یک نکته مهم که باید در رابطه با اسپری انژکتور شور بدانید، این است که این اسپریها به عنوان ابتداییترین روش برای تمیز کردن انژکتور به شمار میروند؛ بنابراین نمیتوان از آنها انتظار بهترین عملکرد را داشت. اما اگر به صورت منظم و دورهای از آنها استفاده کنید، به مرور تأثیرشان روی خودرو قابل مشاهده خواهد بود.
اگر میخواهید از اسپری استفاده نمایید، این مراحل را دنبال کنید: اول با استفاده از دستمال مرطوب، دودهها را از بین برده و از فاصله ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتری اسپری کنید. سپس ۱۰ دقیقه صبر کنید تا کربنها به خوبی شسته و زدوده شوند. بعد از ۱۰ دقیقه، با یک دستمال تمیز و خشک مجددا آن را تمیز کنید.
برای گرفتن نتایج بهتر، هر سه ماه یکبار این مراحل را انجام دهید. مراقب باشید که اسپری انژکتور شور مورد استفادهتان، معتبر و استاندارد باشد زیرا اسپریهای نامعتبر نه تنها کمکی در تمیز کردن انژکتورها نمیکنند، بلکه به دلیل داشتن مواد غیراستاندارد میتوانند به قطعات خودروی شما آسیب برسانند.
نحوه استفاده از مایع انژکتور شور
همانطور که گفتیم، انژکتورها به دلایل مختلفی دچار آلودگی میشوند و عملکرد صحیح سوخترسانی خودرو را مختل میسازند. به همین دلیل، استفاده منظم از دستگاه انژکتور شور و مایع مخصوص آن، از اهمیت زیادی برخوردار است.
برای استفاده از مایع انژکتورشور، آن را درون دستگاه بریزید تا سوزنهای انژکتور را به راحتی پاکسازی کند. نحوه استفاده از مایع انژکتور شور به این صورت است که حتما باید برای اطمینان از برطرف شدن کامل آلودگی، در سه مرحله از آن استفاده شود.
در مرحله اول، دستگاه باید انژکتور را از سمت ورودی به مدت ۱۰ دقیقه بشوید. سپس باید این عمل را از سمت برعکس نیز به مدت ۱۰ دقیقه تکرار کند. در مرحله آخر، مجددا قسمت ورودی انژکتور مورد شستشو قرار داده میشود تا آلودگیها به طور کامل از بین بروند. در اینجا توصیه میکنیم که اورینگها را پس از هر بار شستشوی انژکتور، تعویض نموده و از صافی بنزین نیز استفاده کنید.
معرفی انژکتور شور نگارخودرو
بهترین دستگاه انژکتور شور موجود در بازار، تولید نگارخودرو است که یک شرکت ایرانی بوده و کیفیت ساخت و قطعاتی که در ساخت دستگاه استفاده میکنند بسیار بالا است. علاوه بر این، دستگاه انژکتورشوی نگارخودرو پشتیبانی منحصر به فردی نیز دارد. تعمیرکاران میتوانند با کمک این دستگاه، تست و شستشوی انژکتور خودرو را به راحتی انجام دهند. این دستگاه به گونهای طراحی شده است که به طور کاملا استاندارد، عملیات تست و شستشوی انژکتور را انجام میدهد.
دستگاه انژکتور شور نگارخودرو در دو مدل طراحی و به بازار عرضه شده است:
• مدل 5000 که فعالیت تخلیه انژکتور را به صورت دستی انجام میدهد.
• مدل 7000 که عملیات تخلیه انژکتور را به صورت کاملا هوشمند و اتوماتیک انجام میدهد.
علاوه بر این، انژکتور شور نگارخودرو دارای قابلیت سخنگویی نیز میباشد.
انژکتور شور نگارخودرو مدل 5000
گفتیم که این دستگاه، انژکتور را به صورت دستی شستشو میکند. از دیگر ویژگیهای انژکتور شور مدل 5000 نگارخودرو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• امکان تست و شستشوی ۴ انژکتور و ۶ انژکتور (پشتیبانی از خودروهای ۴ سیلندر و ۶ سیلندر)
• امکان شستشوی اتوماتیک به صورت هوشمند
• استفاده از رنگ با کیفیت و با دوام
• کاربری آسان و قابلیت استفاده از رمز عبور
• قابلیت بررسی هوشمند میزان سوخت خودرو
انژکتور شور نگارخودرو مدل 7000
دستگاه انژکتور شور مدل 7000 نگارخودرو دارای ویژگیهای مدل 5000 و برخی ویژگیهای اضافی میباشد:
• شیشههای دو تکه برای بررسی و تست بهتر نحوه پاشش سوخت
• نمایشگرهای مختلف
• گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش به مدت ۱۰ سال
• فروش به صورت نقد و اقساط
سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم هر آنچه باید در مورد دستگاه انژکتور شور بدانید را بازگو کنیم. از آنجا که انژکتور یکی از قطعات مهم خودرو است و کارکرد صحیح آن اهمیت زیادی دارد، خرید دستگاه انژکتور شور و استفاده منظم از آن توصیه میشود.
دیدگاهی ثبت نشده است